maandag 5 september 2016

In goed gezelschap

Breng ik vandaag de dag door in de Groene Jonker. Samen met Maria heb ik afgesproken en bij de Jonker aangekomen ontmoeten we Vogelvriend Kees. Altijd gezellig en bovendien leerzaam. Kees maakt ons beiden meteen al blij door te vertellen dat de Gestreepte strandloper er nog zit, dat is mooi. Verder maakt hij mij dan nog blijer door te vertellen dat er uitkijkheuveltjes zijn gemaakt zodat kleine vrouwtjes óók over het riet heen kunnen kijken.

De 'Streep' zit op afstand, zoals eigenlijk alles. Maar de Swari doet goed zijn werk. Diverse leuke soorten wandelen door het beeld: Krombekstrandloper, Waterral, Porseleinhoen, Bontjes en Kleine strandlopers, om waar wat te noemen. En Kemphanen, heel veel Kemphanen. Twee juveniele Kemphanen zitten in de buurt van de Gestreepte strandloper, ze zijn o.a. te herkennen aan hun izabelkleurige kleed. De foto's zijn slechts bewijsplaatjes.

Gestreepte strandloper

Kemphaan en Gestreepte strandloper

Kemphaan
De Jonker is dus weer leuk ;-). Ik ben blij met de heuveltjes, het helpt echt. We komen boswachter Martijn nog tegen met zijn collega en een groep Aziaten die ons druk filmen en fotograferen, erg grappig. Ondertussen jaagt er een Bruine Kiekendief over en zit een Slechtvalk prachtig op een bergje midden in de plas. Wat een schoonheid.

Later op de middag gaan we nog naar 'De Pot', daar zien we 2 Visarenden, Eentje jaagt en een zit lekker uit te buiken op een tak. Zelfs zo ver weg door de telescoop zie je dat het een echte joekel is. Een kiekendiefje valt in het niets bij zo'n Visarend. De onderstaande foto komt uit mijn archief. Zo mooi dichtbij kwam hij vandaag niet.

Visarend
Dan had ik nog een staartje Tsjechië voor wat foto's. In de tuin kwam een jong Zwart Roodstaartje, schattig. Beetje moeilijke plek en lastig licht. Je kunt ook zien dat hij of zij jong is want de vogel is nog helemaal niet op kleur. 

Zwarte roodstaart, juv.
Zwarte roodstaart, juv.
Eén van de Boomklevers was wel redelijk gewillig om op de juiste plek te gaan zitten.

Boomklever
Boomklever
En hoewel 'maar' een Koolmees, vond ik de gekronkelde tak en de achtergrond wel mooi passen.

Koolmees (Parus major)
Verder heb ik een beetje geëxperimenteerd met de camera en het heerlijke macrolensje. Daarvan onderstaande resultaten.

Smalle weegbree

Smalle weegbree

Smalle weegbree
Heuchera

Zonnehoed

Wat dan ook, ik vond hem wel mooi.



15 opmerkingen:

  1. Hoi Marianne,
    Wat een heerlijke blog! Het was een supergezellige dag met gave soorten! vooral die "streep"natuurlijk en de visarend en slechtvalk...die waren toch wel het leukst. Je tuin in Tsjechië doet het goed. Schattig die kleine zwarte roodstaart! en de boomklever prachtig op de tak met dat licht en de koolmees ook al veerscherp. Je bloemen met bokeh ;-))) zijn helemaal te gek!! Heel knap gedaan en heel mooi. Vooral die zonnehoed.mooi, mooi! En bij de laatste had je ook al je toverkoffertje mee...gaaf licht en mooi die herhaling van kleuren.
    Ik word hier wel vrolijk van!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snelle Marianne, nauwelijks het ene blog af of daar komt de volgende al weer. Super! Al hoewel het bewijsplaatjes zijn vind ik je gestreepte strandloper met die kemphaan toch erg leuk en geslaagd hoor! En de meesjes staan er schitterend op. Maar de kroon van dit blog vind ik die macro's van de flora. De weegbree heb je prachtig in beeld gebracht, mooie belichting.
      En de laatste foto is werkelijk schitterend die pastelachtige kleuren maken deze foto tot een juweeltje.
      Hartelijke groeten
      Frans

      Verwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Daar zijn ze dan, de bijzondere vogels. Ze leiden af en verbeteren je stemming. Ga zo door :-)
    Qua foto's zijn de macro's ook voor mij de mooiste, onder andere door de bokeh en kleuren.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marianne,
    Mooie opnames!! Gaaf die vliegende visarend en wat mooi heb je die boomklever weten te fotograferen.
    En die kleuren van die zonnehoed bloem. Geweldig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    fijn dat je weer een dag lekker hebt kunnen vogelen. Die uitkijkheuveltjes in de Groene Jonker spreken mij ook wel aan. Toch maar snel weer eens gaan kijken.
    En ook ik vind je macro's prachtig. Vooral de smalle weegbree op 12 en de laatste foto van ?? - beide zijn een beetje dromerig. Maar de rest mag er zeker ook zijn.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great set of bird images Marianne and lovely flowers, the last shot is just brilliant.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Marianne wat is dit genieten ,ik hoop er ook weer eens op uit te kunnen gaan ,oh wat mis ik dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marianne,

    echt ene heerlijk blog en wat leuk dat er nu wat veranderingen zijn in de Groene Jonker. Het is voor mij alweer 1 1/2 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was en ook jou daar sprak. Hoog tijd om weer eens die kant op te gaan nu manlief ook weer wat lekkerder op zijn voetjes staat hihi..... De Gestreepte strandloper heb ik nog nooit ontmoet en de kemphanen houden het hier kennelijk voor gezien want ik zie dus echt niet. Verder prachtige macro's en hele sfeervolle platen.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed te zien dat je weer lekker op pad geweest bent Marianne. Bijzondere vogelontmoetingen en verrassende macro's!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marianne ,

    Héél mooi is deze serie geworden Marian ik heb genoten dank je wel !!
    grotjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed om te lezen dat je zo tevreden bent over je nieuwe spullen. Ben nu druk bezig met de verkoop van mijn Canonspullen,dus hoop binnenkort ook toe te treden tot de MFT club.Ik verheug me er al op/.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Marianne,
    Mooi blog met de verschillende soorten vogels, en bloemen.
    Hoe mooi kan een gewone koolmees zijn, dat laat jij goed zien.
    Vaak worden de gewone tuinvogels als iets minder gezien, maar ik blijf het geweldig inden om deze soorten te zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wel een heel bijzondere soort die gestreepte strandloper Marianne, maar ook de ontmoeting met de visarend mag er zijn. Prachtige macro's van d bloemen met fijne zachte achtergronden.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie impressie van de Groene Jonker, ben er dit jaar 1 keer geweest en vond het toen erg tegenvallen. Gaaf die visarend, en erg mooi erop gekregen.
    De laatste foto vind ik erg goed geslaagd
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen