woensdag 30 september 2015

And now for something completely different....

De oudere jongeren onder ons kennen natuurlijk de titel van deze blog als de titel van de eerste Monty python's film. Over Monty python ga ik het niet hebben maar wel een keer over iets totaal anders. Op fotografiegebied dus.

Een aantal bloglezers weet dat ik een paar jaar geleden lid ben geworden van onze plaatselijke fotoclub om breder te leren kijken en fotograferen voor als ik ooit niet meer met mijn zware telelens kan rondsjouwen. Dus tussen al het natuurfotogeweld nu een serie foto's die gemaakt is voor de fotoclub. We hebben telkens een ander thema en dus een telkens opnieuw een uitdaging!

Het thema's van het afgelopen seizoen en mijn daarvoor gemaakte foto's vind je hieronder.

Alfabet: ieder lid krijgt een letter toegewezen. Ik kreeg de letter......


Het thema weerbeeld:

Dubbele regenboog in de winter vlak voor een hagelbui. De (witte) 'vlekjes' zijn vogels.
Het thema Refectie en Transparantie:


Het thema Sportfotografie:


Het thema inspiratie. Hierbij moest je je laten inspireren door een professionele dan wel bekende fotograaf of kunstenaar. Ik heb gekozen voor Ed van der Elsken en dan specifiek de 'sociale fotografie'.


De fotolink: Ieder lid krijgt van een vorig lid een foto toegestuurd zonder toelichting en moet daarop met een andere foto 'antwoorden'. Ik kreeg een foto van een stenen beeldje van een beer. Als antwoord daarop heb ik een foto gemaakt van het gereedschap waarmee je steen bewerkt tot beeld.
Dit leidde tot een leuke opdracht en samenwerking met 'Atelier Van Steen tot Beeld' in Mijdrecht waar ik tijdens de kunstroute een aantal foto's mocht exposeren. In het atelier zelf hangen ook twee foto's die ik in gemaakt heb van de kunstenaars in actie.

Gereedschap om van Steen tot Beeld te komen.

Aan het einde van het seizoen mag ieder lid zijn of haar 3 mooiste seizoensfoto's insturen. Het is een soort mini portfolio die samenhang moet hebben, dus een bepaald thema. Het mag zowel deel uitmaken van je foto's buiten- als binnen de fotoclub. Ik wilde eigenlijk niet meedoen want dan zou ik (weer) met vogels op de proppen komen. Maar ze hebben me overgehaald. En zo eindigt deze blog dan toch met vogels. De foto's die ik had uitgekozen staan in mijn Lesbos blogs dus het is een beetje onzinnig om ze dubbel te plaatsen. Eén zet ik hier neer omdat hij zo lekker van kleur is. De andere 2 foto's waren de roepende Aziatische Steenpatrijs en de Cirlgors met rupsen in de snavel.

Citroenkwikstaart
Allemaal weer bedankt voor het kijken en lezen. Dit was even een afwisselend tussendoortje. De volgende keer komen er gewoon weer vogels op de blog want ondertussen hebben Maria en ik nog een hutje getest en ook daar kwam een Sperwer om de hoek kijken.

Sneak preview:

13 opmerkingen:

  1. Mooie serie. Op meerdere fronten leuk creatief bezig.
    groeten Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig Marianne!
    Ik had hier al veel over gehoord en enkele foto's ook al gezien. De gereedschapsfoto en Elle en de sportfoto zijn nieuw voor mij en ik vind is bijzonder mooi!! Die balletjes blijf is zoooo gaaf vinden!! En de vogelserie is natuurlijk super, hoe kan het ook anders als je hart daar ook ligt ;-))
    (Ik heb de andere foto's nog op mijn netvlies) De preview belooft nog wat ;-)))
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is heel mooi Marianne dit is genieten om te zien hoe mooi je dit doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Leuk om aan de hand van een bepaald thema te fotograferen. Lijkt me nog best moeilijk.
    De foto met die soort van gekleurde knikkers is echt mooi.
    Maar ook je vogels heb je prachtig weten te fotograferen. Gaaf die sperwer.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great photos, nice to see your other talents in photography. Il love the double rainbow with the tiny line of trees at the bottom, very nice. The hawk at the end is a stunning picture!
    Warm greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Louise, always nice to read you kind comments.

      Enjoy your weekend!
      Marianne

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Dank je wel Dirk (Tak, Danke, Thank you). Have a nice weekend!

      Marianne

      Verwijderen
  7. Hoi Marianne,
    leuk dat je dit zo ook laat zien. Je bent als fotografe erg veelzijdig. Jouw "Reflectie en Transparantie" vind ik supergaaf, zó mooi gedaan (je had 'm al eens op Google+ laten zien; toen was ik er ook al weg van). Jouw "Ed van der Elsken" heeft een bijzondere sfeer. Een foto om lang naar te kijken.
    De kwikstaart vind ik natuurlijk ook leuk; mooi met die druppeltjes.

    Maar eh... hoezo hebben jullie nu "sperwerweek"; waar halen jullie ze vandaan?

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,

      Bedankt voor je reactie. Zelf was ik ook blij met mijn transparantie en reflectie, al ben ik er tot 's nachts 2 uur mee bezig geweest destijds ;-).
      De Sperwers zijn een heerlijk cadeautje toen we twee zondagen achter elkaar een vogelhut hadden gehuurd bij Han Bouwmeester. Gewoon heel erg toevallig dat er beide zondagen bij verschillende hutten een Sperwer kwam maar voor ons natuurlijk ontzettend leuk!

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  8. Hoi Marian,
    dit is wel zo leuk om met een fotoclub diverse thema's te gaan fotograferen, maar euhhhh.... je zegt voor als je niet meer met een zware telelens kan rondsjouwen/ Wat gebruik je dan bij die fotoclub??
    De foto's van de regenbogen vind ik echt geweldig mooi en ook de druppels in reflectie en transparantie (hoe doe je het!!??) zijn helemaal fantastsich. De citroenkwikstaart is nieuw voor me maar niet minder mooi en jaaaa........ die Sperwer! Ik zag van Maria al enkele zeer fraaie exemplaren over goole+ gaan. Ben heel benieuwd naar jou Sperwerplaten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Marianne, leuk om met een fotoclub verschillende onderwerpen te fotograferen.
    Ik vind de knikkers echt een geweldige foto, heel goed gedaan.
    Als vogelaar vind ik toch ook de vogels mij het meeste aanspreken, en dan vooral de sperwer, super is die.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zojuist heb ik het bloc van Maria bewondert dus stiekem weet ik al een beetje wat jullie beleeft hebben , maar dit is ook heel leuk om mee te maken !
    groet , Annie

    BeantwoordenVerwijderen