zondag 12 oktober 2014

Ochtendje Spanderswoud (en meer)

Met een klein clubje van 'ons' IVN gingen we vanochtend naar het Spanderswoud bij Hilversum. Het thema was 'herfst' en dus gingen de standaard- macrolenzen mee.
De ochtend zag er onderweg mooi uit met mistflarden over de weilanden enzo, maar ja vanuit een rijdende auto is fotograferen niet zo'n succes.
Ter plaatste was het al lekker zonnig maar de mist verdween daardoor natuurlijk ook snel.


Iedereen had ideeën wat hij of zij graag wilde vastleggen maar dat kwam er meestal niet van. De blaadjes aan de bomen waren nog véél te groen, de mooie lichtstralen die tussen de bomen op het pad vielen, waren in het echt veel mooier dan op de foto.


Het meertje waarin we spiegelingen wilde fotograferen en enthousiast naartoe wandelden lag helemaal dicht met kroos.....
Desondanks was het een mooie ochtend en dan moet je maar roeien met de riemen die je hebt en er wat van proberen te maken. Op een veldje met wat mais en diverse halmen was mooie ochtenddauw te fotograferen.



Natuurlijk waren er paddenstoeltjes en zwammetjes te vinden maar ik vind het lastig om daar iets anders dan een registratiefoto van te maken. Ik heb geprobeerd om er nog iets creatieverigs mee te doen maar daar moet ik nog véél meer mee oefenen.

Ik weet niet wat het is maar dit leek op een soort skelet-achtige koraalzwam. Het zag eruit alsof het hard was maar ik heb er niet aangezeten dus weet het niet zeker.



Deze boomstam met zwammetjes leende zich beter voor uitprobeersels, eerst verschillende scherptedieptes uitproberen en daarna close-ups van de randjes.

Diafragma 2.8 en diafragma 8.0:





Tenslotte nog mooie kleurtjes achter de moskapseltjes en nog een heel teer zwammetje met vol open diafragma en dus veel onscherpte. Bij deze foto vond ik het leuk, het lijkt net of rechts van het zwammetje haren opwaaien.



Als vogelaar loop je toch wel een beetje gefrustreerd zonder verrekijker door zo'n bos: je hoort van alles maar vinden is dan (zeker voor mij) een soort lastig. Eerst kwam er een zwarte specht voorbij, vervolgens vlogen er 2 raven over. Een Havik riep, overal hoorden we Roodborstjes, diverse mezen, Boomklevers en -kruipers etc. Daar gaat mijn vogelaarshart toch harder van kloppen dan van paddenstoelen ;-).

Gelukkig was ik deze week 2 keer de polder in geweest waar de Kolganzen alweer terugkomen uit het hoge noorden. 
Vorig weekend was ik met Maria en haar broer naar Texel, waar we heel veel vogels gezien hebben waaronder maar liefst 4 nieuwe soorten. Dat maak je toch ook niet vaak mee op 1 dag. Foto's maken lukte niet zo, alles zat vrijwel op telescoop afstand. Een enkele foto heb ik toch bewaard als zijn ze niet echt fraai maar de soort is bijzonder en stuurde heel twitchend Nederland richting Den Helder (wij waren er stomtoevallig vlakbij en pikten hem natuurlijk wel mee): de Grote Franjepoot. Het was voor het eerst dat ik hem zag en hij liet zich in het late middaglicht fantastisch zien door de telescoop, wandelend, foeragerend en vliegend. Omdat ik hem voor het eerst zag heb ik natuurlijk toch wat foto's genomen, eigenlijk voor mijn eigen archief want het is niet voor het mooi. Maar ik plaats er tóch 2 in deze blog, zoals het hoort bij een vogelkijker!

Grote Franjepoot (Phalaropus tricolor)
Hij heet Grote Franjepoot maar is niet zo groot. Vergelijk hem hieronder maat met de Kievit en de Wintertaling. Maar ach, whats in a name!?

Grote Franjepoot (Phalaropus tricolor)
Dan heb ik nog een 'probleem'. Sinds kort heb ik een studio thuis en heb een eerste portetshoot gedaan. Maar omdat dit een natuur-, en in het bijzonder een vogelblog is, wil ik die foto's hier eigenlijk niet plaatsen. Ik zit dus een beetje te dubben hoe ik dat op moet lossen. Een extra tabblad met 'ander werk' of een blog ernaast? Ideeën zijn welkom.
Zo heb ik ook bijvoorbeeld diverse bewerkingen, zoals bijvoorbeeld hieronder. Hoewel die wel in de categorie natuur past is het natuurlijk wel een photoshopje. En ik heb er ook die niets met natuur te maken hebben.


Maar goed, ik zal stoppen want ik ben inmiddels helemaal van mijn ochtendje Spanderswoud afgedwaald en daar ging de blog toch in eerste instantie over.

Iedereen weer bedankt voor het kijken en reageren!

15 opmerkingen:

  1. Hallo Marianne,
    Mooie serie foto's, dit is wel even anders als wat je normaal altijd doet volgens mij.
    Macrofotografie is best een moeilijke tak van fotografie vind ik persoonlijk.
    Ik vind foto 2,3 en 9 echt helemaal geweldig.
    Ook de laatste is mooi, dit heb je heel leuk gedaan, dit is ook best moeilijk.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Misschien kun je net als Ghita beginnen met een foto met daar onder de mogelijkheid om te klimmen naar de blog. Dan kun je daarachter meerdere blogs hangen (vogels - natuur/macro''s - etc.) Is dat wat?
    Dan mijn reactie op dit blogje. Ik ken dat gevoel mee te gaan met en groep en dan zonder telescoop met kromme tenen lopen, kan ook niet anders als vogelaar ;-) foto 2 en 3 zijn toch echt heel mooi . 5, 9 en 11 ook! Je vosje van foto 12 is een prachtige Photoshop bewerking! Knap gedaan en leuk uit dat venster én met muis! En Texel was top.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marianne,

    De naam van je blog veranderen zal wel geen optie zijn? Dan is het misschien het eenvoudigst een tweede blog aan te maken voor andere onderwerpen en daar naartoe te linken via het menu bijv.(en terug). Je kan het natuurlijk ook gewoon zo laten; af en toe over een ander onderwerp bloggen moet kunnen, toch? Als het maar geen gewoonte gaat worden ;-)

    Van deze serie vind ik de plaatjes met groot diafragma het mooist: die zijn al een stuk minder "registrerend" en dus creatiever. Overigens is er niks mis met een mooie registrerende foto!

    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Hartstikke leuk dat je ook op andere gebieden bezig bent met fotografie. Juist met portretten krijg je weer met hele andere factoren te maken. Een leuke uitdaging toch ook weer voor je zelf, toch?!
    Deze bovenstaande opnames mogen er ook weer zijn hoor. Pure herfst en mooi gewerkt met beperkte scherptes.
    Foto 3 vind ik heel erg mooi. Schitterend.
    Grappig ook je laatste bewerking.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Marianne ja van Photoshoppen heb ik helemaal nog geen kaas gegeten hoewel ik het wel mooi vind als het niet doorslaat, maar je ochtendje Spanderswoud mag er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. det siste er morsomt og stilig :-) flotte bilder ellers Marianne !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marianne,
    Je was in 'mijn' bos, maar je hebt mijn verdubbelaar niet gevonden??
    Het was gisteren een prachtige dag met heerlijk licht, maar je zonnenharpen komen inderdaad niet helemaal goed uit. Misschien de foto wat donkerder maken?
    Je skeletzwam is volgens mij een doolhofzwam, maar ik kan er naast zitten, je verdwaalt nl makkelijk in een doolhof ;-)
    Je mosjes vind ik heel mooi, zo zacht en subtiel. Ook de volgende foto vind ik prachtig. Zie je dat je best wel creatieverig kunt zijn?
    De bewerking met vos en muis is zeer geslaagd!
    Dan je 'probleem' : tja, het zou mij beslist niet storen als er eens wat andere berichten dan natuur op je blog staan, leve de afwisseling. Maar stel dat je meer met portretfotografie gaat doen, dan ligt de zaak anders, dan zou ik daarvoor een apart blog opzetten. De keuze is gewoon aan jou, doen wat voor jou goed voelt. In elk geval succes in je studio!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, voor de herfstfoto's moeten we denk ik nog even geduld hebben, de kleuren beginnen nu langzaam wat te komen. Toch heb jij met de paddenstoelen de herfstsfeer wel te pakken. En ja, toch ook de vogels , prachtig vogeltje die rode franjepoot, nog nooit gezien. Ik was gisteren trouwens helemaal blij met een belabberde foto van de witkruintapuit, die dichtbij huis te zien was, hij zit er nog steeds, dus als je nog een leuke soort wil zien....... :-)

    Oh ja, en je kan toch ook andere (soort) foto's / blogs plaatsen, gewoon doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello Marianne!
    These nature pictures are beautiful. Of course I love the mushroom pictures they are great! Also #8 that looks like a painting with that beautiful pink background & picture #2, gorgeous landscape picture.
    Hope you are doing well.
    Kind regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Macro en paddenstoelen blijft een hele uitdaging, Het blijft een kwestie van veel experimenteren, vooral met scherptediepte. Een goede achtergrond vinden is ook een hele uitzoekerij. Zoals gezegd, veel proberen en vooral thuis op de pc uitzoeken wat je het best bevalt. Bij foto 7 moest ik direct denken aan een gekonfijte sinaasappelschil ipv een zwam. In ieder geval vind ik een mooie opname.Ik denk dat je al een paar bruikbare suggesties hebt gekregen over een mogelijk blog. Het blijft uiteindelijk aan jou wat je het aantrekkelijkst vindt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marianne,

    macro is en blijft een geweldige mooie manier van fotograferen. Je kan er veel kanten mee op en er lekker mee experimenteren. Wat je heir laat zien zijn ook echt prachtig plaatjes en ook mooie macro's. ik vind foto 2, 3, 7, 9 en uiteraard 12 heel mooi. Foto 12 mag dan een bewerking zijn maar leuk is wel.

    Wat je kan doen met je andere foto als je die wilt laten zien is een link plaatsen in dit blog nat zoals Truus (Trulyme) Ook zij heeft een portretblog met fotoshoots en daar verwijst ze naar in haar eigen blog. Je kan daar dan bij zetten bv van: Neem ook eens een kijkje op mijn ..........

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marianne, ik heb van het begin tot het eind zitten grinniken bij het lezen van je verhaal. Wat kan ik me je frustratie goed voorstellen. Ik sta ook regelmatig bij paddenstoelen, niet wetend hoe ik daar iets behoorlijks van moet maken. En ook "mijn" mist is vaak al weg als ik eindelijk op de plek van bestemming ben. Tja, het leven van een fotograaf gaat niet over rozen, hoor. Toch een mooie serie. De laatste vind ik de allermooiste, ook al is het een photoshopje. Wat die andere foto's betreft, waarom maak je geen Weebly-album aan. Is reuze makkelijk te maken en je kunt gewoon een linkje in je blog plaatsen. Zelf plaats ik er op mijn blog overigens wel af en toe eens wat anders tussendoor. Dat vind ik niet echt een probleem. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marianne,
    Nou, creatief ben je genoeg, zo te zien (en al vaker gezien op je blogs). Je photoshopper vind ik top - geweldig, dat muisje in de hoek! De macro's op 4 en 9 vind ik ook super, zo ver ben ik nog lang niet. Maar ik kan me voorstellen, dat je als vogelaar het gevoel hebt in het bos totaal de verkeerde kant op te kijken met die paddenstoelen.
    Wat betreft je studiofoto's denk ik dat het eraan ligt of je die vaak wilt plaatsen. Zo ja, dan zou ik daar een apart blog voor maken, trek je wellicht ook ander publiek mee. En dan uiteraard over en weer je blogs linken. Als je slechts af en toe wat wilt plaatsen, zou ik het op deze blog doen.
    N.B. op google+ heb je al prachtige portretten laten zien. Is wel gaaf - een studio in huis.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Punt 1: je maakt veel te weinig berichten. Deze is weer overvol met van alles, en ik weet zeker dat we daardoor veel moois missen.
    Punt 2: mooie natuurplaten in het bos, zeker de tweede.
    Punt 3: op mijn blog heb ik ook een aparte sectie ingericht voor andere dingen dan natuur. Let wel ff op portretrechten en dergelijke.
    Punt 4: leuk je weer te zien gisteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marianne,

    leuke blog met een leuk verhaal. Ik herken mij er wel in. Ik ben op de eerste plaats vogelaar en daarnaast fotograaf. Ik loop door een bos en dan vind ik nooit die paddestoelen doe anderen vinden. Dat zal aan mij liggen of aan de plek waar ik zoek.Ik ben gericht op vogels en moet mij daar ook maar toe beperken alhoewel vlinders ook nog wel willen lukken.
    Jij hebt een mooie blog over vogels kijken en fotograferen en dat zou ik zo houden. Een ander blog over portretfotos uit je studio is toch anders en spreekt ander mensen aan. Mjjn advies is dus om een tweede blog te beginnen.Ik wel echter niet je obserservaties en fotos missen. Succes met je afweging.

    BeantwoordenVerwijderen