zondag 14 april 2013

Dwergmeeuwtjes, een kleine impressie.

Volgens plan was ik vandaag in de Groene Jonker, eerst liep ik samen met Joke een rondje, daarna nog een rondje alleen waar ik aan het einde Maria en haar broer nog tegenkwam. Het waaide flink en dat is altijd een lastige omstandigheid als je vogels wilt fotograferen. Eigenlijk heb ik vandaag maar 1 fatsoenlijke foto gemaakt. Een Rietgors man kwam vlak voor me op een rietstengel zitten.

Rietgors (Emberiza schoeniclus, Common Reed Bunting)

Verder maakte ik nog twee bewijsfoto's. Eén van de Geoorde fuutjes en één van de Gele Kwikstaart. Voor de rest was het vooral kijken door de telescoop, in de lucht en op de grond en luisteren naar zang en roep.
Gele Kwikstaart (Moacilla flava, Yellow Wagtail)

Geoorde fuut (Podiceps nigricollis, Black-necked Grebe)
Ineens zag ik een Dwergmeeuwtje vliegen. Telkens dook hij omlaag en scheerde laag over het water, draaide, klom weer omhoog en herhaalde z'n kunstje keer op keer. Elk jaar zijn er in april wel enige tijd Dwergmeeuwtjes te vinden in de Groene Jonker en dit was wellicht de eerste van een stel dat de komende dagen of week nog zal volgen.
In april 2011 heb ik een stukje geschreven over die speciale fraaie Dwergmeeuwtjes in de Groene Jonker. Dat stukje staat hieronder. De foto's zijn met m'n vorige lens gemaakt en zijn helaas niet zo scherp als ik zou willen. Destijds was ik met minder tevreden. Als ik dit jaar opnieuw de kans krijg om een groep Dwergmeeuwen vast te leggen, zal ik dat dan ook zeker niet nalaten.

Dwergmeeuwtjes, een kleine impressie:

Dwergmeeuw, adult zomerkleed. (Hydrocoloeus minutus, Little Gull)
Meeuwen zijn een moeilijke groep om te determineren met alle verschillende kleden die ze kunnen hebben.
Twee jaar geleden zat er dus een enorme groep Dwergmeeuwtjes in de Groene Jonker. Honderd stukjes is niet overdreven. En zoals alles wat klein is, zijn ook Dwergmeeuwtjes lief, klein en schattig. Ze zijn helaas ook erg hyperactief als het om foerageren en bochtjes vliegen gaat. Toch heb ik geprobeerd wat foto's te maken van verschillende Dwergmeeuwen, in diverse kleden. Ik hoop er zo dan nog wat van te leren want al die meeuwen met al hun verschillende kalenderjaar kleden drijven ook mij wel eens tot wanhoop.
Ik begin met het gemakkelijkste op de eerste foto hierboven en de 2 foto's hieronder: een adulte Dwergmeeuw in zomerkleed. Zwarte kop, zwart snaveltje en heel donkere ondervleugels met een witte rand. Witte staart en rode pootjes.


Dwergmeeuw, adult zomerkleed. (Hydrocoloeus minutus, Little Gull)

Dwergmeeuw, adult zomerkleed. (Hydrocoloeus minutus, Little Gull)
Dan een foto van een adulte Dwergmeeuw in overgangskleed, van winter- naar zomerkleed in dit geval ( andersom kan natuurlijk ook). Nog niet alle zwarte delen zijn goed op kleur, de kop is nog flink vlekkerig.
Dwergmeeuw, adult eclipskleed. (Hydrocoloeus minutus, Little Gull)
Vervolgens een Dwergmeeuw in zijn of haar 2e kalenderjaar. Dat betekent dat hij of zij vorig jaar is geboren. Het is de tweede meeuw van rechts op de foto. De kop is wit en over de vleugels lopen bruine banen.
Dwergmeeuw, tweede kalenderjaar. (Hydrocoloeus minutus, Little Gull)
Tenslotte nog een 3e kalenderjaar Dwergmeeuw. De kop is al wel zwart maar de ondervleugels nog niet. Ik heb destijds ter bevestiging een vraag gesteld op het forum van waarneming.nl, en gelukkig werd mijn determinatie probeersel van een 3e kalenderjaar (of subadult) Dwergmeeuw bevestigd door 2 kenners: Frank van der Meer en Pim Wolf. Beide citeer ik dan ook hieronder.
Frank van der Meer: "Onderste zou een 3kj kunnen zijn (ondervleugel doorgaans lichter dan bij ad.), maar dat is het makkelijkst te beoordelen door te letten op de bovenvleugel. Bij een 3kj is er nl. nog wat donkere tekening op de bovenzijde van de handpennen aanwezig."
Pim Wolf: "De onderste is inderdaad een 3kj. De hoeveelheid donkere tekening op de bovenzijde van de buitenvlaggen van de buitenste handpennen (volgen we nog?) is variabel maar die lichte ondervleugeldekveren zijn standaard."
Dwergmeeuw, 3e kalenderjaar (subadult). (Hydrocoloeus minutus, Little Gull)
 Tot zover de Dwergmeeuwen, Lief, klein, schattig én lastig ;-) .

Voor de niet vogelaars, trek je niets aan van lastige determinatieproblematiek. Vogels kijken is zonder moeilijke zomer-, winter-, juveniele en subadulte kleden vraagstukken ook leuk (leuker???? ;-)  ). Geniet van wat je ziet, dat is het allerbelangrijkste!

7 opmerkingen:

  1. Hoi Marianne,
    Nou ik vind dat je toch zeer mooie foto's hebt gemaakt hoor.
    Die rietgors is inderdaad erg mooi, maar die vliegende meeuwen heb je ook erg fraai te pakken. Prima gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely images Marianne. The Reed Bunting, Yellow Wag and the Grebes are great and nice birds to find and shoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je meeuwen vind ik prachtig, Marianne. Maar het leukste vind ik het dat je de gele kwikstaart en de geoorde fuutjes hebt kunnen fotograferen. Toen we ze vanmorgen zagen zaten ze te ver weg en nu heb je ze dus toch te pakken. Mijn rietgors is herkenbaar, maar daar is alles mee gezegd. De jouwe is veel mooier en ook dichterbij. Ik heb van ons rondje genoten vanmorgen. Bedankt dat je mijn gids wilde zijn. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Marianne het is niet te merken dat het hard waaide je gele kwikstaart en de rietgors heb je er anders toch goed opstaan en dat lukt met zulk weer toch heel erg lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marianne,
    De foto's die je genomen hebt zijn toch heel fraai. Leuk dat er geoorde futen te zien zijn. Ik ga deze week zeker eens kijken. Er zijn daar ook al blauwborsten op de foto gezet.
    De dwergmeeuw zal ik na deze duidelijke uitleg vast wel herkennen.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. inderdaad een heel verhaal voor een niet vogelaar, maar je foto's zijn er niet minder om. De GJ staat voor dit seizoen ook nog op het lijstje...Je bent met een leuke serie thuis gekomen..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marianne, Je Rietgors is nog mooier dan zoals hij op je camera leek te zijn!
    En de Gele Kwik ook goed geel ;-) Mooi stuk over de Dwergmeeuw.
    En nu al gelijk met je uitgebreide info. Het blijven lastige beesten, die meeuwen. Maar deze Dwergmeeuw vond ik in zijn gedrag bijna een Sterntje. Super leuk beestje met zijn witte staartje en oranje korte pootjes. Ik hoop ze ook nog te zien bij de GJ. Het was trouwens mijn eerste Dwergmeeuw zondag!
    groet
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen